Tarlós „utódja” és a budapesti tüdők
Ma rendőrségileg akadályozott autós demonstrációk zajlottak a fővárosban, az elkerülő és bevezető utakra kiterjesztett útdíj ellen, többek között az Astoriánál is, a VIII. kerület határán. Ennek apropóján most elmesélem, hogy a Fidesz kommunikációs vezetője, a VIII. kerületi polgármester hogyan söpörte le a témát az asztalról az általa vezetett kerületben. Január óta, újra meg újra. (Az előzményekhez tartozik, hogy még decemberben nyílt levélben szólítottam fel a kerület országgyűlési képviselőjét, hogy ne szavazza meg ezt az őrültséget. Hiába).
A Fidesz egyszerűen működik. Hoznak egy népnyúzó intézkedést, anélkül, hogy végiggondolnák a következményeket; aztán amikor az emberek tiltakoznának, akkor betiltják, illetve feloszlatják a tiltakozó demonstrációt, megakadályozzák a népszavazást stb, stb. Ez az orbáni „jelző nélküli demokrácia”. És tényleg: már nem találunk jelzőket, nem találunk szavakat!
Helyben ez úgy történt, hogy amikor józsefvárosi önkormányzati képviselőként benyújtottam egy határozati javaslatot ez ügyben, azt sem a januári, sem a februári ülés napirendjére nem vette fel a polgármester, Kocsis Máté. Tehát nem leszavazták, hanem nem is tárgyalták. Még az illetékes bizottságok sem. Holott a kerületiek, a budapestiek és az agglomerációban élők egészsége, sőt: élete a tét! (A kerületi Fidesz-többség ugyanígy nem támogatta a kerületi költségvetéshez benyújtott környezetvédelmi és fásítási módosítóimat sem.)
A kerület ambiciózus vezetője, aki a Fidesz feudális rendszerében valóságos trónörökös, Tarlós István „kijelölt utódja”, most elszalasztott egy lehetőséget, hogy a budapesti tüdők, a fővárosi kisgyermekek megmentőjeként lépjen fel. Pedig példát vehetett volna Hende Csabáról, aki (igaz, magából és kormányából is hülyét csinálva) nyilvánosan is harcolt saját kormányának döntése ellen. Ő legalább kiállt szűkebb pátriájának érdekeiért, míg Kocsis ezt elmulasztotta. (Persze az Orbán-rezsimben a környezetvédelem, az emberek egészsége amúgy sem szempont).
Javaslatom a kerületre zúduló plusz-fogalmat, környezet- és egészségkárosodást volt hivatott csökkenteni. A javaslat lényege, hogy Kocsis Máté, a befolyásos fideszes polgármester érje el a fideszes kormánynál, hogy NE legyen fizetős az M0-s, mert a fizetőssé vált elkerülő útról részben épp a VIII. kerület (és általában: a főváros és az agglomeráció) útjaira terelődik át a forgalom, nő a környezetszennyezés, romlik a kerületben élők – kiemelten a gyerekek, az idősek, az asztmások – egészsége. A szállópor gyilkol! Koncentrációjának a „WHO által javasolt szintre való csökkentésével (AQG) mérhetően (6-15%) csökkenne a mortalitás és morbiditás”.
Ennyi volt az egész javaslat:
„A Képviselő-testület felkéri a polgármestert, hogy kezdeményezzen tárgyalásokat a Kormány illetékeseinél az M0-s autóút díjmentességének visszaállítása érdekében, és ezek eredményéről a lehető leghamarabb, de legkésőbb a következő testületi ülésen számoljon be.”
Az indoklás is egyszerű és tárgyszerű volt:
„Magyarországon eddig az elkerülő utak használatáért nem kellett útdíjat fizetni, mivel ezek – mint azt nevük is mutatja – a települések elkerülésére szolgálnak, és jelentős környezetterheléstől óvják meg a lakosokat. 2015. január 01-jétől Magyarország Kormánya ennek ellenére fizetőssé tett számos elkerülő utat, köztük az M0-s autóutat is, amely mindeddig nagy mértékben tehermentesítette Budapestet, s azon belül Józsefvárost is.
A leginkább érintett városrész Külső-Józsefváros (Százados út környéke, Tisztviselő telep stb.), mivel az útdíj bevezetését követően a Hungária körgyűrű (Hungária krt., Könyves Kálmán krt.) lett a 2015. január 01-je óta fizetős M0-s autóút szakaszt kiváltó útvonal. Mindazonáltal a tovagyűrűző hatás miatt a kerület többi részén is megnő a forgalom.
Ennek következtében, bár statisztikai adatok nem állnak rendelkezésre, egybehangzó szakértői prognózisok és lakossági panaszok alapján a kerületre zúduló átmenő forgalom tovább nő, s így a környezetszennyezés is. Ennek következtében nem csak a kerületünkön áthaladó gépjármű forgalom nő, de több dugó is alakul ki, amelynek a légszennyezés mellett számos más kedvezőtlen hatása is van, többek között a józsefvárosi lakosok életminőségének romlása, a krónikus légúti betegségek számának és súlyosságának növekedése, daganatos megbetegedések számának növekedése, kieső munkaidő stb.
Fentiekre tekintettel javaslom, hogy a Képviselő-testület hatalmazza fel a polgármestert arra, hogy tárgyalásokat kezdeményezzen a Kormány illetékeseivel az M0-s autóútra vonatkozó útdíj bevezetése miatt Józsefváros kerületét érintő környezetkárosító és forgalomterhelő hatások megszüntetése tárgyában.”
Amikor a legutóbbi testületi ülésen ismét nehezményeztem, hogy napirendre sem kerül a javaslatom, Kocsis Máté adatokat ígért, amelyek bizonyítani fogják, hogy nem nőtt a forgalom. Sőt, fogadást ajánlott! A fogadást tartom. Valódi csoda lesz, amikor kiderül, hogy szemben a budaörsi tényadatokkal és az M0-s északi szakaszán észleltekkel, az M0-s fizetőssé tétele egyáltalán nem befolyásolta az autósok útvonalválasztását, közlekedési szokásait az M0-s többi szakaszán, s nem terelt át senkit a Hungária körgyűrűre. Várjuk a számokat, és reméljük, hogy nem a Századvég, de nem is Tuzson Bence szolgáltatja az adatokat!...