Fidesz-közeli multinak lobbizott ki helyi „plakáttörvényt” Kocsis Máté
Hogy a nagytőke ejtette foglyul a Fideszt vagy a Fidesz a nagytőkét, arról vita van. Ez a józsefvárosi tanmese segíthet eldönteni.
Piacot szerzett a kormányzati hecckampányok fő haszonélvezőjének, a francia JCDecaux cégnek a józsefvárosi Fidesz. Kocsis Máté polgármester előterjesztése nyomán a Magdolna Negyed Program városrehabilitáció keretében brüsszeli pénzből megújított, egyedi (bár rossz idő -- eső vagy szél – esetén rosszul vizsgázó) utasvárókat cserélheti le a cég a saját egyen-utasvárójára, s cserébe elengedik neki a területfoglalási díjat. A Tombor András Orbán-haverhoz kötődő francia cég ezzel ingyenes reklámfelülethez jut: a plakátokból (citylightokból) befolyó profit egésze az övék lesz. A plakátpiac JCDecaux-t kedvezményező újrafelosztásánál egyébként Rogán Antal szomszédja, Csetényi Csaba cége, a Network 360 is ott szorgoskodik.
Hiába javasolták ellenzéki képviselőtársaim is, hogy legfeljebb csak kedvezményt adjon a cégnek a Testület, illetve, hogy az ingyenességet biztosító rendeletet módosítsuk, és hiába mondtam a vitában (az ülés vége felé, a felvételen 2 óra körül látható), hogy bűn újabb ingyenes propagandafelületet biztosítani az uszítókampányoknak, de ugyanúgy elfogadhatatlan ingyenes reklámfelületet biztosítani egy hirdetőcégnek is. Hiába mondtam, hogy a szép, de legalábbis érdekes és egyedi gyerekrajzok helyett súlyos hiba a gyerekeket (és szüleiket) fogyasztásra ingerlő ilyen-olyan reklámokat elhelyezni még itt is, a Fidesz-közeli multik lobbija győzött. (Miközben a Mátyás téri és Teleki téri "furcsa-megállókra" hivatkozva trükkösen további két helyszínt is becsempésztek, a Népszínház és a Vajda Péter utcát).
Mindezt úgy, hogy a kerületet – lévén szó uniós támogatásból megvalósult programról – fenntartási kötelezettség terheli. Vagyis szerződésszegést követ el, ha elbontja a gyerekrajzos BKK-megállókat. (Persze nem ez az egyetlen pont, ahol megszegik az EU-val kötött szerződést a Magdolna Negyedben). Erre Sára Botond alpolgármester gyakorlatilag azt válaszolta, nem érdekli (!), az aljegyző pedig tagadta. Holott így van.
Ahelyett, hogy az egyedi, érdekes, gyerekrajzos megállókat egészítenék ki eső-védett utasváróval (mert arra tényleg szükség volna), eldózerolnak mindent. Az egész 5 millió forintból készült projekt megy a kukába, hogy a falanszter-kapitalizmust építsék, s a Fidesz-közeli cégnek ingyen hirdetési felületet biztosítsanak. Pedig a gyerekrajzok jól megfértek volna egy-egy reklámmentes szélvédett utasváróval.
Az előterjesztés, amelyet statáriális eljárásban, sürgősséggel hoztak be a képviselőtestület elé (a Parlamentből ismert Fidesz-módszer), s amelyet így nem is tárgyalhattak az illetékes bizottságok, a hirdetőcégek – jelen esetben a JCDecaux – érdekében külön is módosítja a helyi rendeletet. A 33§ (4.o.) módosításával az ingyenességet kiterjeszti a reklámfelülettel rendelkező utasvárókra is. Szép ajándék közpénzből. Őszinteségi rohamában maga az előterjesztés is elismeri: „a rendelet módosítás értelmében az utasvárókon elhelyezett reklámberendezés elhelyezése ingyenes Lesz, ezáltal a döntés bevétel kiesést eredményez.” (2.o.). De ki kapja a mi pénzünkből vett ajándékot kitől? Egy multicég magyar leányvállalata Kocsis Mátétól és a Fidesztől? Vagy egy Fidesz-közeli cég Kocsis Mátétól és a Fidesztől? ...Vagy ez ugyanaz?! Ugyanaz.
És mit kapnak a józsefvárosiak? Még több reklámot. A hirdetőcégeket kedvezményező rendeletmódosítás ezentúl minden utasváróra érvényes lesz. A benzinkutaknak és plázáknak kedvező helyi „lex játszótér” rendelet után folytatódik Kocsis Máté násztánca a nagyvállalatokkal. Tánc közben pedig kidöntik a fákat, fröcsög a méreg, száll a por és lazán az emberekre taposnak.
(saját felvétel)