Bűnös vagy! Keress templomot! Vigyél pulóvert! …Avagy: még egyszer az erkölcstankönyvről
Előző blogbejegyzésemben főleg Bánhegyi Ferenc korábbi botrányaival foglalkoztam, tegnapi sajtótájékoztatónkon pedig a mostanival: az elhíresült erkölcstan-könyvvel. Az elhangzottakat a Minisztérium cáfolni igyekezett, de csak még jobban belegabalyodott: aki látta a tegnapi RTL-híradót, az tudja, miről beszélek (itt, a 11 perctől). Miről van szó? Hogy Bánhegyi Ferenc és szerzőtársa, Olajosné Kádár Ilona írt egy tankönyvet, melyből az illetékesek 1-2 mondatot kihúztak… majd a javítatlan és a javított kiadás egyaránt forgalomba került.
De akkor nézzük a „javított” kiadást („Erkölcstan 5.” Az Oktatási Hivatal TKV/4396-20/2013. határozati számon nyilvánította tankönyvvé), ami a Minisztérium szerint rendben van. …Pedig nem egy-egy mondattal volt-van baj, hanem az egésszel.
Négy koncepcionális hiba határozza meg a "tankönyv" egészét -- amelyek mindegyike már önmagában, külön-külön is méltatlanná teszi a szöveget a tankönyv névre:
1.: MAGÁNVÉLEMÉNY. A laikusként a világról alkotott saját véleményüket, buta közhelyeket és zagyvaságokat összetévesztik a tankönyvvel – pedig a tudásátadás és a gondolkodásra ösztönözés volna a cél:
-- „Ne töltsük el napjainkat olyan dolgokkal, aminek nincs értelme. Mert mi a fontosabb? Ha van egy jó barátunk, segítő társunk, vagy vitában állunk mindenkivel, aki nem a mi álláspontunkat képviseli?” (52.o.)
-- „Az erényekről szóló szöveg Józsa Judit kerámiaszobrász gondolatai alapján íródott” (4.o.)
-- „az érzelem egy hullámvasúthoz hasonlítható. Elmondhatjuk, ahány ember, annyiféleképpen érez a másik iránt”” (44.o.)
-- „A fiatalok érzik, hogy nincs rend és biztonság körülöttük a világban” (55.o.)
-- „A viszály, a veszekedés azonban minden kapcsolatot megmérgez” (56.o.)
-- „Újabb és újabb autócsodák jelennek meg, de ennek köszönhetően egyre több a közúti baleset” (61.o.)
2.: HITTÉRÍTÉS. A szerzők véleménye szerint a kereszténység a „helyes út”, és ezt sugallja az egész könyv – melynek már a bevezetőjét is egy „Magyar család” imádkozó kislánya illusztrálja. Pedig éppen azok járnak hittan helyett erkölcstanra, akik, illetve akiknek a szülei tudatosan a szekuláris, világi opciót választották (a diákok mintegy fele).
-- „A keresztény (római katolikus) és keresztyén (református) közösségek előnye, hogy részben kizárják a fogyasztói társadalom számos káros hatását” (54.o.)
-- „Bátorság -> Amikor az ember a nehéz helyzetekben a veszéllyel szemben is helyt tud állni. (…) A bátor ember legnagyobb tette a vértanúság” (4.o.)
-- „Mondd el a tapasztalataidat! Járnak-e a környezetedben templomba az emberek? Tudd meg, hogy milyen templomok vannak a lakóhelyeden!” (55.o.)
-- „Az egyház értéket, rendet, biztonságot nyújtó közösségeivel viszont kevesen keresik a kapcsolatot” (55.o.)
-- [Egyházi esküvő-fotó, képaláírás:] „A magyar fiatalok közül egyre többen választják a templomi szertartást” (55.o.)
3.: ILLEMTAN. A szerzők az etika alapvető kérdéseivel sincsenek tisztában, összetévesztik az erkölcstant az illemtannal, sőt valamiféle ósdi jótanács-gyűjteménnyel. Itt már egyenesen nevetségessé válik a könyv …
-- „Ha a hegyek közé megyünk, vinni kell pulóvert, esőkabátot” (103.o.)
-- „Ha telefonon felhívsz valakit, először neked, (a hívó félnek) kell bemutatkoznod. Még akkor is, ha a mobiltelefon kijelzője értesíti a felhívottat” (103.o.)
-- „…az étel sokkal jobban ízlik, ha szépen megterített asztal mellett fogyasztjuk el. Ezért gondosan kell teríteni akkor is, ha csak szűk családi körben ebédelünk, vacsorázunk.” (103.o.)
-- „…mi illik és mi nem illik? Az utcán enni, hangosan beszélgetni... A kapott virágot azonnal vízbe tenni… Tányérból kiinni a levest… Sportcipőben jönni egy ünnepségre…” (102.o.)
-- „Internethasználat: …Soha ne állj szóba idegenekkel!” (104.o.)
4.: BŰNTUDAT-ÉBRESZTÉS. A szöveget áthatja a mai fiatalokkal (a kötetből tanulókkal!) szembeni idegenkedés, életformájuk és szokásaik előítéletes, leegyszerűsítő, téves, rosszalló, elítélő interpretációja. A kötet bűntudatot akar bennük ébreszteni, már a borítóján is a kárhozat, illetve maga az ördög várja a fiatalokat:
-- „Az emberek egy része nagyon elbizakodott. Talán te is gyakran mondogatod – viccesen – »Én vagyok a király, én vagyok az isten«” (60.o.)
-- „a fiatalok élete, életvitele a társadalmi normákat, sokszor csak a divatot követi” (65.o.)
-- [Illusztráció: gyerekek mobiloznak; a képaláírás szövege:] „A tizenéves fiatalok legfőbb szórakozása, időtöltése az audiovizuális eszközök használata” (65.o)
-- „Az ötödik osztályosok életében a tanulmányi előmenetel még nagyon fontos. A hangsúly azonban nem a tudás megszerzésére, hanem a jegyek megszületésének körülményeire, s a kiharcolt osztályzatokra helyeződik” (66.o.)
-- „a nagymama és a nagypapa – különösen, ha megöregszik – számos estben nyűg, teher. Nem illik bele a rohanó életet élő család hétköznapjaiba” (37.o.)
…Ehhez még hozzátehetnénk az intoleranciára nevelést, mint például ezt a sugalló kérdés: „Vitassátok meg, hogy egy népnek vagy az egyénnek javára szolgál-e a végtelen nyitottság, a határtalan tolerancia!”
A tankönyvbotrányban, kezdettől fogva, benne van minden, ami az Orbán-Simicska rezsimet jellemzi:
-- Fideszes haverok: a tankönyvtrafik-központ, a KELLO vezetői, akik gyorsan fel is emeltették maguknak az árrést, pont mint a Lázár János-féle trafikosok,
-- Ész nélküli államosítás: a tankönyvterjesztés állami kézbe vétele, és káoszba fulladása,
-- Megfélemlítés: amikor szabotázzsal vádolták azokat az iskolákat, amelyek időben kiosztották volna a tankönyveket,
-- A hatalom kizárólagos birtoklására való alkotmányellenes (bocs: alaptörvény-ellenes) törekvés: hiszen a tankönyvterjesztés után most már a tankönyvkiadást is államosítani akarják, sőt: az egész napos iskolával (és az ehhez hasonló tankönyvekkel) hovatovább a gyerekeket is államosítják,
-- Következmények nélküli ország: a botrányos erkölcstankönyv szerzője és kiadója már sokadszorra kavar botrányt, sőt, bűncselekmény gyanúja is felmerült korábban az ügyükben. Mégis a Fidesz-KDNP engedélyével újra elárasztották az iskolákat a Bánhegyi-kötetek…
-- A jobboldali agymosás: az erkölcstan-könyv leplezetlen és szemérmetlen propaganda-szövege, hittérítői hevülete és buta közhelyei, az illemtanná silányított etika, az önálló gondolkodásra és kérdésfelvetetésre nevelés helyett.
Az eset külön pikantériája, hogy a vizet prédikáló Bánhegyit már személy szerint is nyíltan hazugságon kapták, hiszen a szintén botrányos korábbi történelemkönyve kapcsán a szakmai lektornak tett ígéretét megszegte: „sajnálattal állapítottam meg, hogy a szerző - ígérete ellenére - az általam bejelölt javítások túlnyomó többségét nem végezte el”. Ígéretszegők, történelemhamisítók és a neofita Fidesz-maffia ne akarja jó erkölcsre tanítani a gyerekeinket!
….Most már csak a pedagógusokban bízhatunk, és abban, hogy – a mindennapos testnevelésnek hála – tavaszig kibírjuk fél lábon állva is.
______________
u.i.: Mások is elemzik a szöveget; az Átlátszó Oktatás blog pl. többek között azt, hogy az irodalmi idézetekkel hogyan csalnak a szerzők...