Kolozsvár, avagy boglyák hűvösében két kislány quadozik

Kolozsváron jártam a héten az öt éve zajló EU-s kutatásunk (Knowledge and Policy) egyik megbeszélésén. Nyilván csak felületes benyomásaim lehetnek, de nagy hatással volt rám a város (20 év alatt most harmadszor jártam itt), és egyáltalán nem olyan, mint amilyennek képzelné az ember, amilyenre emlékeztem. Tele van fiatalokkal, csupa nyüzsgés, csupa élet. A főtér nemzeti színűre pingált karóit fekete-fehérre festették át. Volt Funar, nincs Funar. Román, magyar szó vegyesen. Az egyik sörözőben a pincérek nyakukban nagy névtáblával: lehet magyar és román nevűt is választani :-) Mátyás királyunk szülőháza még mindig nem múzeum, hanem valami művészeti iskola, római szobrok gipszmásolataival telezsúfolva, de a szomszédjában álló Bocskai fejedelem szülőháza a Sapientiáé, az Erdélyi Magyar Tudományegyetemé (itt üléseztünk). Bár ez nem "olyan" szülőház: Bocskait az anyja fogságban szülte, s pont itt voltak házi őrizetben. Pár lépésre innen a magyar konzulátus, és mellette a Tőkés László-féle Fidesz-támogatta új párthoz kötődő "Demokrácia Központ", ahol az állampolgársági kérvények kitöltésében, leadásában segédkeznek az itt élőknek. Elbeszélgettem az ott dolgozókkal, s mint kiderült, az Erdélyi Magyar Nemzeti Tanácsnak is vannak környezetvédői -- talán sikerül velük is felvenni a kapcsolatot... :-)) (A Fidesz Erdélyben is botrányosan viselkedik, mint tette/teszi azt a Felvidéken, de ez már egy másik történet).

Ugyanezen a környéken legalább 3 magyar könyvesboltot/antikváriumot számoltam össze, az egyikben vettem Ábelnek két marosvásárhelyi kiadású mesekönyvet. Az egyik az Erdélytől "elvárt", "autentikus", népi vonalon mozog: egy idős néni mesél ízesen (van CD is!) különféle népmeséket, a másik ugyanez ironikusan "kiforgatva": tépelődő királyfiakkal, szelíd sárkányokkal, ronda királylányokkal, tréfás kedvű elbeszélővel (a Sárkány Palotája).

Csak a Házsongárdi temető nem változik: hátborzongató-meghökkentő-gyönyörű.

...Eleget dumáltam! Ha valaki emlékeztet, még elmesélem majd a Néprajzi Múzeumot és a főtéren rendezett rock-koncertet, de most jöjjenek a fotók, íme: www.facebook.com/media/set/ A néhány "vidéki" fotó a vonat ablakából készült, útközben; aki még emlékszik a Toldira, annak mondom: Boglyák hűvösében két kislány quadozik... :-)