Felszólaltam a Parlamentben

A cím nem vicc! Bár úgy pontosabb: az Országgyűlés Oktatási, Tudományos és Kutatási Bizottságában szólaltam fel. Ez úgy történt, hogy miközben a képviselőnk, Osztolykán Ágnes Hillary Clintontól vett át egy kitüntetést Washingtonban (!!!lehetmas.hu/sajtokozlemenyek/11383/osztolykan-agnes-munkajat-dijazza-az-amerikai-kulugyminiszter/), a Bizottság összeült, mint rendesen, ha a területét érintő törvényjavaslat kerül a Ház elé. A "Nemzeti Közszolgálati Egyetem" létrehozásáról volt szó ezúttal (www.parlament.hu/irom39/02487/02487.pdf). És az LMP, ahogy szokott, most is beterjesztett pár módosító javaslatot. Mondhatni: konstruktív ellenzékként viselkedtünk, bár az új egyetem létrehozását inkább ellenezzük, mint támogatjuk (Szilágyi Péter a vitában elmondta, miért -- ez itt lesz látható, pár napon belül: parlament.hu/internet/plsql/ogy_naplo.naplo_alt_leker ). De ha egyszer összevonják a katona- és rendőrtisztek képzését, meg a volt államigazgatási főiskolát (!), kerül, amibe kerül, akkor legalább legyen sikeres a projekt.

No és volt egy módosító, ami (leírom, talán nem titok) az én ötletem volt: vegyük bele a törvény preambulumába (bocs: hitvallásába :-)) , hogy az intézmény célja a tényeken és bizonyítékokon alapuló közpolitika-formálás elősegítése (www.parlament.hu/irom39/02487/02487-0003.pdf ). Ez a világ boldogabbik felén -- evidence-based policy címen -- ma már magától értetődő (még akkor is, ha a tények sem beszélnek magukért, és ha az adatok sem mindig adottak!).

Azt is bevallom: ez egy kísérlet is volt: a kutatás, amiben az MTA Szociológiai Kutatóintézete (illetve a "Knowledge and Policy" projekt égisze alatt dolgozom) épp erről szól: hogy milyen tényeket használnak fel, illetve hagynak figyelmen kívül a döntéshozók. A világon mindenütt törekszenek rá, hogy a tényekre alapozzanak. Még ha számításból is teszik, s még ha gyakran tévednek is. Dehát minket különleges fából faragtak; különösen a Fidesz-KDNP-t. Ők ellenállnak a szellemi divatoknak ;-) Folyton egyéni képviselői indítványként kerülnek a parlament elé fontos törvényjavaslatok: társadalmi vita, háttérszámítások és hatástanulmányok nélkül. Most kormány-előterjesztésről volt szó, de hatástanulmányt ehhez sem mellékeltek.

Sokan leírták már: a KDNP egész oktatáspolitikája szinte kizárólag érzületeken, egyéni véleményeken, 70-es évekbeli iskolai emlékeken alapul, nem a hazai jó gyakorlatokon, a nemzetközi vizsgálatok tapasztalatain. Nem a tényeken, adatokon.

...Ezt ilyen részletesen nem mondtam el, de a javaslattevő nevében -- miután a Bizottság megszavazta -- szót kaptam, és röviden érvelhettem a tények fontossága mellett. Vagyis amellett, hogy, ha már létrejön egy ilyen közigazgatási elitképző, akkor erről se feledkezzenek meg.

Az előterjesztő, vagyis a Kormány képviselője ellenezte a javaslatunkat. Indoklás nélkül! Éljen a racionális vita! Pokorni Zoltán (Fidesz) viszont lényegileg támogatta (!); a szavazáskor tartózkodott. A többi Fideszes képviselő nemmel szavazott. Egyetértenek, tehát leszavazzák. Logikus. (MSZP: igen, Jobbik: tartózkodás). Így még csak nem is kerülne a Ház elé, ha nem kérnénk ki -- amire szerencsére van lehetőség. De ne legyen kétségünk a végszavazás eredménye felől!