Oktatási program

Ma az LMP oktatási programját véglegesítettük: független szakértők és LMP-sek. Már régóta majdnem kész. Most viszont már tényleg. Itt is mint minden szakpolitikai javaslatunknál a fenntarthatóság, igazságosság, demokratikus részvétel elvéből indultunk ki.

Az igazságosság, illetve ahogy az iskolaügy kapcsán mondani szokták: esélyegyenlőség azért fontos különösen, mert Magyarország e téren "ikerdeficittel" küzd: a tanulók átlagos teljesítménye alacsony (bár ebben nem vagyunk sereghajtók, mint sokan hiszik, de nincs is nagyon mire büszkének lennünk), és, ami a legsúlyosabb: óriásiak az egyenlőtlenségek. Ezek nem csak a gyerekek kis, jól körülhatárolható csoportját, nem csak a halmozottan hátrányos helyzetűeket és nem is csak a romákat sújtják. Sújtja a ... (kimondom!) munkások gyerekeit is, többek között.

De nem érdemes a bajokért a pedagógusokat hibáztatni. Hisz' a rendszer egésze működik rosszul. (Ez nem azt jelenti, hogy ne lennének jó példák -- Ferencvárosban, Erzsébeten is! ezekről majd máskor, most az oktatási rendszer egészéről írok). És persze a pedagógiai módszereken is van mit változtatni. De a rendszer rossz, miközben a benne dolgozók túlnyomó többsége (szakmai publikációimban is mindig ezt hangsúlyozom) jószándékú és teszi a dolgát.

A fenntarthatóság és a részvétel is kiemelten fontos -- értékválasztásunkat már önmagában is mutatja, hogy ezeknek két külön nagy fejezetet szentelünk, miközben persze a szöveg egészét is áthatja az ökológiai és a demokratikus szemlélet (e kettő az iskola kapcsán egyáltalán nem magától értetődő)!

...Holnap el kellene kezdeni plakátot ragasztani és persze folyatatni a kopogtatást.

Hajrá LMP!