Egy őrkutya naplója – avagy 15 hónap Kocsis Máté ellenzékeként

Képviselői beszámoló -- Dr. Erőss Gábor, VIII. kerületi önkormányzati képviselő, Párbeszéd Magyarországért (Együtt-PM lista)

2014. október – 2015. december

A Képviselőtestületben annak a több mint 7%-nyi kerületi lakosnak a bizalmából képviselem a józsefvárosiakat, a legjobb tudásom szerint, bő egy éve, akik az Együtt-PM Szövetség polgármesterjelöltjeként támogattak, illetve akik egyéni képviselőjelöltjeinkre szavaztak. (Abban a körzetben – ez a Népszínház-negyed –, ahol magam is egyéni képviselőjelöltként indultam, közel 11%-os eredményt értem el.)

Már a kampányban felhívtam a figyelmet a növekvő szegénységre és a szegények növekvő kiszolgáltatottságára, valamint a köztereken zajló zöldfelület-csökkentésre, fairtásra.

KÉPVISELŐTESTÜLETI VITÁK

A testületi munka során igyekszem szemfüles őrkutyaként működni, felhívni a figyelmet a szegényeket sújtó, a környezetet károsító, korrupció-gyanús vagy egyszerűen a közérdeket és a törvényeket sértő előterjesztésekre. Így tettem például a kommunális adó vitájában is, amikor adóemelésről döntött a Fidesz-többség. A Kúria meg is semmisítette az általam akkor kifogásolt rendeletet; igaz, a józsefvárosi Fidesz-többség, ha más formában is, de később újra megszavazta.

Tevékenységemről a helyi médiában csak egész korlátozottan tudok beszámolni, mivel a hetente (!) megjelenő helyi lap arcátlan és gátlástalan narancspropaganda-kiadvány, ellenzéki képviselőknek nem, vagy alig ad lehetőséget a megszólalásra, 4 hónapja már egyáltalán nem. (Ha mégis, akkor is csak az általuk meghatározott kérdésekben – a menekültellenes uszítókampány idején például csak migráció-témában). Lakájmédiának csak azért nem nevezem, mert nem akarom a lakájokat megsérteni. Azt az előterjesztésemet pedig, hogy legalább évente egyszer megjelenhessen a képviselők beszámolója a lapban, az ellenzékieké is, a Fidesz-Jobbik leszavazta.

A józsefvárosi képviselőtestület egyik legaktívabb képviselőjeként eddig minden testületi ülésen részt vettem, és nemcsak részt vettem, de felszólaltam, vitatkoztam, érveltem. Mindig felemeltem szavamat az átláthatóságért, egy igazságosabb szociális- és lakáspolitikáért, az egészségesebb környezetért. (Tagja vagyok az Emberi Erőforrás Bizottságnak is, ahol ugyanezt teszem). A kerületben induló pártok közül nekünk volt a legrészletesebb választási programunk, ezt képviselem a testületben és a bizottságban.

Programunk része volt a párbeszéd! Amikor a 2014. év végi közmeghallgatást a kerületvezetés az utolsó pillanatban áttette a meghirdetett esti időpontról délelőttre, alternatív közmeghallgatást szerveztem – azoknak, akik munkaidőben nem tudtak jönni, vagy egyszerűen nem is értesültek az új időpontról. S ez a közmeghallgatás-beszélgetés nagyon jól sikerült!

ÜGYEK

1) Lakhatás, szociális válság – és ingatlanpanama

Józsefvárosban a lakhatás a legégetőbb probléma. Mióta csak megválasztottak, ez áll helyi képviselői munkám fókuszában. A választási programomtól kezdve a településfejlesztési stratégia testületi vitájáig minden fórumon kiemelten foglalkozom a lakhatási problémákkal, azon belül is a szociális bérlakások hiányával, a hajléktalansággal, a szegények kiszorítására irányuló Fideszes törekvésekkel.

  1. Az önkormányzat miközben csak hébe-hóba hirdet meg néhány lakást, ha egyáltalán nagy-néha kiír egy-egy pályázatot, és a minőségi lakáscserék is állnak (ez utóbbi ügyben is többször felszólaltam!). Ezek után nem különíthetnek el csak úgy 150 lakást „közszolgálati” célokra! Különösen nem olyan épületekben, melyeknek a felújításához az EU épp azzal a feltétellel járult hozzá jelentős összegekkel, hogy azokban szociális bérlakások lesznek. Ezért az Ügyészségen feljelentést tettem költségvetési csalás bűntettének gyanúja miatt, majd pedig az Unió Csalás Elleni Hivatalához (OLAF) is fordultam, hogy vizsgálják ki az ügyet.
  2. Ingatlanpanama. Az offshore hátterű cég által feltűnően olcsón megvásárolt Hunyady-palota ügyében sajtótájékoztatón is felhívtam a figyelmet, hogy a voltaképpeni vevő (Borzován János) ellen a szomszédos V. kerületben történt bűncselekmény ügyében jelenleg is nyomozás folyik. Ám kiderült, hogy Józsefvárost egyszerűen nem érdekli, hogy korrupciógyanús vállalkozóval üzletel – ez a ciklus eddigi legnagyobb botránya (Az ügyet részletesebben is megírtam).
  3. Új lakásrendelet-tervezet nyújtottam be, amely humánusabb feltételeket biztosított volna a bérlők számára, s a kilakoltatások egy részét is megelőzhetővé tette volna – de a Fidesz-többség lesöpörte a javaslatomat.
  4. Civil kezdeményezésre egyeztetést szerveztem májusban az alpolgármesterrel, a Kisfalu, a Rév8 és más önkormányzati illetékesek részvételével lakhatási ügyben, amelyen négy érintett család vett részt. A cél az volt, az esetükben, ahogy más családok esetében is, hogy ne veszítsék el a fejük felöl a fedélt, illetve ne kelljen egészségre ártalmas lakásban lakniuk.
  5. Tiltakoztam én is a kilakoltatások ellen, az országos nyilvánossághoz is fordulva. Ugyanakkor a civil jogvédők – az AVM – elévülhetetlen érdeme, hogy az önkormányzat legalább felfüggesztette a kilakoltatásokat.
  6. Alternatív közmeghallgatást szerveztem, melyen szintén a lakáskérdés volt a főtéma (lásd fent), folyamatosan tartom a kapcsolatot a különböző, lakhatás, bérlakások ügyében aktív szervezettekkel, civilekkel (köztük az AVM-mel), javaslataikat képviselem, illetve adatigénylésekkel segítem a munkájukat.
  7. Már a kampányban szórólapokon és sajtótájékoztatókon hívtam fel a figyelmet arra a botrányra, hogy Kaiser József helyi fideszes képviselő körúti, nagy bérlakást kapott az önkormányzattól – a rászorulók helyett.
  8. Országos politikusként is kiálltam a lakhatás ügyében, és nem csak a lakhatáshoz való jog alkotmányba emeléséért, de, még egy lépéssel továbblépve: az egészséges lakhatáshoz való jogért, valamint a közösségi lakásszektor fejlesztéséért, szociális lakásügynökségekért és a lakbérplafonért.
  9. Viszonylag új fejlemény, hogy tömegesen válnak szerencsétlen sorsú családok gátlástalan csalók áldozatává, akik az ő kiszolgáltatottságukkal élnek vissza – az önkormányzatot pedig ez nemigen zavarja. Elképesztő összegeket fizettetnek ki a nyomor haszonlesői pár négyzetméterért ezekkel a családokkal. Ez ügyben (konkrétan a Koszorú utca ügyében) már a testületi ülésen is kérdeztem 2015 végén a városvezetést, de ez a gyakorlat egyre terjed, így további lépéseket is tervezek.
  10. Nyilvánosan vontam kérdőre a Fideszes polgármestert, miért ragaszkodik hozzá, hogy a társasház-felújítási munkacsoport ellenzéki tagja a feketekassza-botrányba keveredett MSZP-s képviselő legyen. Választ nem kaptam. Korábban, már a Bizottság felállításakor javasoltam, hogy helyette egy feddhetetlen másik ellenzéki (történetesen LMP-s) képviselő legyen a tag, de a Fidesz ragaszkodott Komássyhoz (Ez a testületi ülés jegyzőkönyvében olvasható, 80-83. o.)
  11. A szociális ellátások rendszerének átalakításkor is felhívtam a figyelmet a több tízmilliós elvonásra, és hogy ez még kiszolgáltatottabbá teszi a szegényeket, még nagyobb teret nyit a hatósági önkénynek, és még tovább súlyosbítja a lakhatási válságot. Módosító indítványaimat persze, a legkonstruktívabbakat is, leszavazták.
  12. Részt vettem a kerületen átvonuló Üres lakások Menetén (2014-ben és 2015-ben is), valamint a szintén a kerületet is érintő Roma Büszkeség menetén is, kifejezve szolidaritásomat a Fidesz által – egy irányba ható közpolitikai eszközökkel – elnyomott társadalmi csoportokkal.

2) Óvodák

Az óvoda-összevonások elleni szülői tiltakozás egyik „szószólója” voltam a képviselő-testületben, és – ez konkrét eredmény – egy váratlan húzással (előre borítékoltam, szó szerint, a várható győztes nevét) elértem, hogy ne csak az pályázzon az összevont intézmény vezetői posztjára, akinek a polgármester ezt a pozíciót szánta, hanem egy – hozzá képest -- „kívülálló” is, aki aztán el is nyerte az óvodapedagógusok nagy többségének támogatását, így kénytelenek voltak őt kinevezni.

3) Átláthatóság

A ciklus első évében sokat harcoltam az átláthatóságért – ami az országos nyilvánosságot is elérte. Ennek a harcnak a küzdelmeiről és részeredményeiről részletesebben is írtam.

Ennek a kiállásnak köszönhető, hogy – miután az önkormányzat kénytelen volt a honlapján nyilvánosságra hozni a vagyonnyilatkozatokat – nemcsak a belvárosi alpolgármester (Rubovszky Csilla) és a Józsefvárosi Önkormányzat közötti összefonódásokat, de a VIII. kerületi képviselő Kaiser József V. kerülettől kapott nagyvonalú tanácsadói díját is feltártuk Juhász Péterrel, az Együtt V. kerületi képviselőjével, ami országos visszhangot váltott ki.

4) Fidesz-közeli offshore, kerületközi összefonódások és egyéb botrányok

Offshore és személyi összefonódások feltárása az V. és VIII. kerület között (lásd fent: Kaiser-ügy, Jeneiné Rubovszky Csilla ügy, Hunyady-palota ügy…). Uruguaytól Rogán Antalig. De megírtam azt is, hogyan „privatizálta” Schmidt Mária a Sorsok Házát.

5) Andy Vajna és Kocsis Máté

A kaszinó-botrány közvetlenül is érinti a kerületet. Épp Józsefvárosban nyílt annak az Andy Vajnának az egyik kaszinója, akit – offshore ide, offshore oda – a Fidesz milliárdos közpénz-ajándékokkal stafírozott ki. Ezt nem hagyhattam szó nélkül! Vajnának szánt karácsonyi ajándék gyanánt Kocsis Mátéék még egy olyan, egyetlen napirendi pontból álló testületi ülést sem voltak restek összehívni, amelynek célja az volt, hogy biztosítsák Vajna kaszinójának monopóliumát a kerületben. Így szolgálja ki egy Fideszes kerületvezetés a közérdek helyett a magánérdekeket.

6) Tenni kell!

Nem csak a szám jár! Karácsony előtt mintegy 80 adag saját készítésű melegételt osztottunk ki Józsefvárosi rászorulóknak. (Rendszeresen vannak ilyen akcióink, elsősorban a téli időszakban)

7) Alapjövedelem-fórum

Teltházas fórumot tartottunk a Rigó utcában Karácsony Gergellyel, a PM társelnökével az Alapjövedelemről – és más, részben helyi ügyekről.

8) Mindennapi élet

Felhívtam a figyelmet számos olyan, a kerületiek életét megkeserítő dolgokra is, mint amilyen a poloska-invázió – ebben az ügyben például kérdéssel fordultam a kerületvezetéshez. (Ez is jórészt a szegényeket, kiemelten a Magdolna-negyed lakói érinti). Vagy éppen arra a problémára, hogy a kerületi óvodásokkal a dajkák nem tudnak eleget foglalkozni, mert konyhai kisegítő személyzet híján nekik kell a konyhai feladatokat is végezniük (ez az egyik testületi ülés jegyzőkönyvében olvasható, 23. o.)

9) Iskolai integráció

Kiálltam azokért a baloldali értékekért, amikért a testületben más senki, még ha ez rövidtávon nem is hoz népszerűséget, sőt! Ilyen ügy volt az iskolai szegregáció, a szegregált iskolák bezárásnak kérdése (többek között az Integrált Településfejlesztési Stratégia vitájában, és még több más ülésen). Ha a tényleges integráció nem valósul meg, ha a kerület egyes iskoláiban a lemorzsolódási és továbbtanulási arányok olyan rosszak, amilyenek, akkor nincs más választás! Egyetlen józsefvárosi gyereknek sem vehetjük el az esélyét a boldogulásra, a továbbtanulásra azzal, hogy fenntartjuk a szegregációt – gonoszságból, hanyagságból vagy akár csupa jóindulatból: mindegy! Tovább fogok harcolni érte, hogy valódi integráció folyjon, és mindegyikük megkapja ezt az esélyt.

10) Közmunkások

A Közmunkásokért is kiálltam, s részt vettem a mondvacsinált okkal betiltott (!), más helyszínen mégis megrendezett majálisukon-demonstrációjukon.

11) Menekültek

Nem a figyelemelterelő hazug és uszító Fidesz-propagandának hittem, hanem a saját két szememmel néztem szét Józsefvárosban, beszélgettem a menekültekkel, és igyekeztem is a menekülteket segíteni, többek között azzal, hogy a Főkertnél „lobbiztam” további közvécékért, hogy a Köztársaság ("Pápa") téren legyen elég -- persze ez ellentmondásba került Kocsis "minél-rosszabb-annál-jobb" Máté hecckampányának céljaival.

12) Életminőség, zöld ügyek

Az útdíj kiterjesztése kapcsán előterjesztésekkel „bombáztam” a polgármestert, a testületet, illetve Vas Imrét, a kerület országgyűlési képviselőjét: a fizetőssé tett M0-st elkerülő utak, így többek között a kerületet is érintő Hungária körgyűrű megnövekedett forgalmára, s az ebből fakadó környezetszennyezésre, egészségkárosodásra hívtam fel a figyelmet. Kocsis Máté (kétes hitelességű) légszennyezettség-mérési statisztikákkal kivágta magát, de legalább ráirányítottam a környezet-egészségügyi szempontokra a figyelmet. Egyébként is próbáltam minden vitában – akár a Ludovika-projektről volt szó, akár az Integrált Településfejlesztési Stratégiáról – érvényesíteni a zöld szempontokat.

13) Elfogadott javaslatok, sikerek!

Igen kevés javaslatomat fogadta el a többség, az egyik üdítő kivétel az volt, amikor javaslatomra bekerült a következő évi, 2016-os, belső ellenőrzési tervbe az önkormányzat vagyongazdálkodással foglalkozó cégének fokozottabb ellenőrzése. A másik pedig az, amikor javaslatomra a 2015-re tervezett 1,5 millió helyett ennek tízszerese, 15 millió forint jutott a kerületi civilszervezetek támogatására.

13+1) Klímaváltozás

Az éghajlatváltozás elleni küzdelmet nem Facebook-posztokkal kell megvívni, s az nem is csak az állam- és kormányfők dolga. Minden helyi közösség tehet azért, hogy mérsékelje a globális felmelegedést ÉS egyúttal élhetőbb, egészségesebb környezetet teremtsen maga és a jövő nemzedékek számára. Ezt célozza az nagyszabású munka, amibe ősszel belekezdtem, és amit 2016 elején folytatokremélve, hogy legalább ebben a szekértáborokon és nemzedékeken átívelő ügyben sikerül konszenzust teremteni.

KÖZÖSSÉG

Nemzeti ünnepekeinket úgy szoktuk megünnepelni a köztereken, Józsefvárosban és a szomszédos Ferencvárosban, hogy ott az elnyomottak hangja is megszólalhasson: hol Táncsics szavaival, hol az ’56-os Forradalom munkástanácsainak példáján keresztül; 2015. október 23-án pedig közösségünk egyik tagja beszélt – megrendítően – saját személyes 56-os józsefvárosi emlékeiről.

A Párbeszéd Magyarországért (PM) egyik legaktívabb helyi közössége jött létre a kerületben, melyhez számos pártonkívüli, civil szakértő és aktivista is csatlakozott. Nagy sikerű fórumot tartottunk az Alapjövedelemről a Rigó utcában, ételt osztottunk a rászorulóknak a PM-es „Tenni kell!”-kampány keretében (lásd fent), számtalan kitelepülésünk volt (elsősorban a Blaha Lujza téren, de a Teleki téren, a 32-esek terén és a Corvin sétányon is) – ezeken egyrészt a PM Alapjövedelem-javaslatáról tájékoztattuk az érdeklődőket, másrészt meghallgattuk a kerületiek problémáit, és igyekeztünk megválaszolni a kérdéseiket. És persze ezektől függetlenül is szoktunk egymással találkozni, túl a politikán.

Várunk minden csatlakozni vágyót, aki szívesen építene ÚJ baloldalt Józsefvárosban (is)!

Amikor majd összeomlik a népnyúzó Vajna-Tiborcz-Garancsi-Borzován-rezsim, és megbukik az azt kiszolgáló helyi narancselit, akkor kell, hogy legyen demokratikus alternatíva Józsefvárosban is. Ezen dolgozom tovább, s azon, hogy – addig is – minél kevesebb kárt tegyenek az országban és a kerületben.

gumicsont-plakat.jpg