tudás és politika

azt hiszem ismétlem magam, pár hete már volt egy ilyen bejegyzés, melyben arról írtam, hogy kivételesen nem kampányoltam, hanem dolgoztam :)

ma délután-este a külön e célból Budapestre érkezett belga és angol-olasz (angliai olasz) kollégákkal beszéltük meg, hogy... milyen is a politika és a -- tudományos, helyi, nemzetközi, személyes stb. -- tudás viszonya. Merthogy ez most a kutatási témám. ...Vagy ez a kampánytémám? Vagy is-is? :-) A nemzetközi szakirodalomban sok szó esik az bizonyítékokon, tényeken alapuló ("evidence-based") közpolitikákról. Ezt a fogalmat én mindig gyanakvással kezeltem, hisz helyzettől, érdektől, hatalmi erőtől függően bármi kinevezhető "ténynek", "bizonyítéknak"... De másrészt (mégiscsak kampány!) amikor az LMP azt mondja, hogy "lehet más a politika", akkor azt hiszem ezt is mondja: lehet például (hogy szakmámnál maradjak) az iskolarendszert a tudományos tudásra, az érintettek tudására, a nemzetközi és helyi jó gyakorlatokra alapozva megújítani. A (köz)politika ne csak a választási győzelmet, és ne is csak az éppen hatalmon lévők uralmának legitimálását, megerősítését szolgálja, hanem a tanulók, szüleik és a pedagógusok -- nem vélt, hanem valós -- érdekeit is! Ha például tudjuk, hogy a hátrányos helyzetű gyerekeket mentorálni (egyéni fejlesztésben, korrepetálásban, odafigyelésben részesíteni) kell és érdemes (az ő érdekükben, de a többiek érdekében is!), mert a különböző hazai és nemzetközi "pilot project"-ek (helyi kísérleti programok) ezt bebizonyították... nos akkor az LMP azt fogja javasolni, hogy ezt a segítséget adjuk meg nekik, országos szinten is. Mert azzal mindenki csak jól jár!

Mi így gondolkozunk.